ilustracja: Tomek Paszkowicz

Campo del Cielo

Sonia Nowacka

Campo del Cielo

1576

 

Koniec. Słońce się wyłania z ziemi. W rozgrzanej rudzie ziemi

iryd. Gallium. Kobalt. Nikiel. Piguem Nonralta.

 

Stopiona miedź meteorów, fragmenty słońca

wyrwane z nieba. Lipiec. A dziewięciu

 

konkwistadorów wędruje przez słońce.

23 tony i szara skała przetopiona w metal.

 

Półpustynne równiny w nieskończonym 

świetle. Piaskowce, kaniony, przepastne

 

wąwozy. Iryd, gallium, nikiel, miedź.

W górę wzrastają włócznie i groty.

 

A srebro zamienia się w miedź.

A srebro przemienia się w miedź i ginie.

 

Rdzeń nieba przechyla się. Jeśli jest srebro

w Potosí we wnętrzu Cerro Rico,

 

to jest srebro w Chaco. Mejía de Mirabal

broni miasta przed rdzennymi, a promień poranka

 

oświetla Tucumán.

 

Hiszpański ładunek podłożony w Chaco

Niesie się echem pośród skał. Słońce wybucha

 

w ziemi. Bóg-słońce nie rozłoży już ramion.

Bóg-słońce nie wyrośnie w drzewie. Bóg-słońce,

 

który miał być srebrem. A groty z jego ciała

i długie włócznie świecą w ostrym słońcu.

 

A groty z jego ciała i długie włócznie świecą

wyrzeźbione w ogniu. Dwadzieścia trzy tony

 

kosmicznego żelaza wzniesione w powietrze.

 

Jeśli jest srebro w Potosí we wnętrzu Cerro Rico,

to jest srebro w Chaco. 

Sonia Nowacka (ur. 1994) – poetka, scenarzystka, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Szkice krytyczne i teksty literackie publikowała w licznych czasopismach, monografiach i antologiach. Naukowo zajmuje się badaniem elementów gatunkowych Science Fiction w poezji polskiej oraz anglosaskiej oraz historią sporów krytyki literackiej.

Tomek Paszkowicz (ur. 1997, Koszalin) – artysta wizualny. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kształcąc się m.in. pod kierunkiem Anety Grzeszykowskiej, Dominiki Olszowy, Mirosława Bałki i Jana Mioduszewskiego. W swojej praktyce bada relacje między środkami produkcji, pracą kolektywną a narzędziami dystrybucji informacji i opinii. Interesuje go rola odbiorcy w strukturze zależności kształtujących współczesne pole sztuki oraz potencjał sztuki jako narzędzia zmiany społecznej. Swoje prace prezentował m.in. w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz Galerii Łęctwo. Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych i prywatnych w Polsce i za granicą.