ilustracja: Tomek Paszkowicz
Campo del Cielo
Sonia Nowacka
Campo del Cielo
1576
Koniec. Słońce się wyłania z ziemi. W rozgrzanej rudzie ziemi
iryd. Gallium. Kobalt. Nikiel. Piguem Nonralta.
Stopiona miedź meteorów, fragmenty słońca
wyrwane z nieba. Lipiec. A dziewięciu
konkwistadorów wędruje przez słońce.
23 tony i szara skała przetopiona w metal.
Półpustynne równiny w nieskończonym
świetle. Piaskowce, kaniony, przepastne
wąwozy. Iryd, gallium, nikiel, miedź.
W górę wzrastają włócznie i groty.
A srebro zamienia się w miedź.
A srebro przemienia się w miedź i ginie.
Rdzeń nieba przechyla się. Jeśli jest srebro
w Potosí we wnętrzu Cerro Rico,
to jest srebro w Chaco. Mejía de Mirabal
broni miasta przed rdzennymi, a promień poranka
oświetla Tucumán.
Hiszpański ładunek podłożony w Chaco
Niesie się echem pośród skał. Słońce wybucha
w ziemi. Bóg-słońce nie rozłoży już ramion.
Bóg-słońce nie wyrośnie w drzewie. Bóg-słońce,
który miał być srebrem. A groty z jego ciała
i długie włócznie świecą w ostrym słońcu.
A groty z jego ciała i długie włócznie świecą
wyrzeźbione w ogniu. Dwadzieścia trzy tony
kosmicznego żelaza wzniesione w powietrze.
Jeśli jest srebro w Potosí we wnętrzu Cerro Rico,
to jest srebro w Chaco.
Sonia Nowacka (ur. 1994) – poetka, scenarzystka, doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Szkice krytyczne i teksty literackie publikowała w licznych czasopismach, monografiach i antologiach. Naukowo zajmuje się badaniem elementów gatunkowych Science Fiction w poezji polskiej oraz anglosaskiej oraz historią sporów krytyki literackiej.
Tomek Paszkowicz (ur. 1997, Koszalin) – artysta wizualny. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, kształcąc się m.in. pod kierunkiem Anety Grzeszykowskiej, Dominiki Olszowy, Mirosława Bałki i Jana Mioduszewskiego. W swojej praktyce bada relacje między środkami produkcji, pracą kolektywną a narzędziami dystrybucji informacji i opinii. Interesuje go rola odbiorcy w strukturze zależności kształtujących współczesne pole sztuki oraz potencjał sztuki jako narzędzia zmiany społecznej. Swoje prace prezentował m.in. w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz Galerii Łęctwo. Jego prace znajdują się w kolekcjach publicznych i prywatnych w Polsce i za granicą.